۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تاریخ ایجاد: ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ مرداد   تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ آذر   

 

الف) هنگام پذیرش:

  • برقراری ارتباط حرفه ای با مددجویان و مصاحبه با همراهان وی به منظور کاهش اضطراب و دریافت اطلاعات لازم درمورد مشکلات اجتماعی و خانوادگی آنان
  • هماهنگی با واحد پذیرش و تیم درمانی در خصوص فرآیند پذیرش یا ارجاع بیماران اعزامی از شهرستان ها، مراجع قضایی، سازمان بهزیستی و سایر مراکز
  • ارائه خدمات مشاوره، ارجاع و پیگیری امور بیمه ای بیماران سرپایی و بستری 
  • راهنمایی و معرفی مددجویان جهت استفاده از امکانات پزشکی، توانبخشی و حمایتی سایر مراکز از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام و مراکز مربوطه با درنظر گرفتن محل سکونت آنان

 

ب) طی دوره بستری:

  • ارزیابی اجتماعی مددجویان و ثبت مسائل و مشکلات آنان از طریق ارتباط و مصاحبه با بیمار و خانواده وی با رعایت اصل رازداری حرفه ای
  • برقراری ارتباط با سایر موسسات درمانی، بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و حمایتی  از جمله سازمان های کمیساریای سازمان ملل، ایراک، اورژانس های اجتماعی، مراکز مداخله در بحران، ستاد پذیرش بیماران روان، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و ... جهت استفاده از امکانات و تسهیلات آنان به منظور رفع نیازمندی های مددجویان در حوزه های وظایف مددکاری
  • مصاحبه با مددجو و خانواده به منظور افزایش آگاهی و جلب همکاری آنان در پیشبرد روند درمان
  • ایفای نقش های رابط و مدیر مراجع (Case Manager) به منظور تقویت ارتباط و هماهنگی تیم درمان با خانواده یا سایر نهادهای اجتماعی
  • همکاری با تیم درمان برای اجرای برنامه های آموزشی، رفاهی و تفریحی بیماران
  • تهیه و ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجویان بر حسب درخواست کمسیون های روانپزشکی، مراجع قضایی، سازمان بهزیستی و ...
  • بازدید منزل (Home Visit) و دریافت اطلاعات از سایرمنابع مطلع جهت شناخت هر چه بیشتر مسائل بیمار و خانواده در موارد ضروری به تشخیص مددکار و یا پزشک معالج
  • بررسی وضعیت اجتماعی و خانوادگی بیمار و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن روان در بخش های تحت پوشش سازمان بهزیستی (تعامل با مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی )
  • شناسایی شبکه های حمایتی و منابع موجود در جامعه و بهره گیری لازم از آن ها به نفع بیماران و خانواده های آنان
  •  در صورت لزوم، ثبت و ضبط و نگهداری اسناد و مدارک و وسایل مربوط به بیمار روان تا زمان ترخص
  • مستند سازی فعالیت ها و مکاتبات در پرونده های بالینی
  • شرکت در جلسات گروه درمانی و ارائه نقطه نظرات و اطلاعات لازم در خصوص مسائل و مشکلاتی که می توانند در تصمیم گیری در مورد بیمار موثر باشند.
  • راهنمایی، مشاوره و مداخله در زمینه احقاق حقوق بیماران و خانواده با رعایت جوانب امور و هماهنگی با مراجع قضایی و دایره سرپرستی امور محجورین
  • پیگیری امور قیومیت بیماران فاقد سرپرست به روش های مراجعه، هماهنگی یا ارائه گزارش به اداره های سرپرستی توسط مددکار قضایی یا مددکار بخش. همچنین اعلام نظر یا اعمال نظر در مورد عزل و نصب قیم در خصوص بیماران مزمن بستری در پردیس ها و تعیین هویت بیماران مجهول الهویه و بی سرپرست.
  • ارائه آموزش و مشاوره لازم به مددجویان و خانواده آنان درخصوص تشریح عوامل موثر در عود بیماری و اتخاذ رفتارهای صحیح و آگاه سازی در رابطه با حفظ بهداشت روانی سیستم خانواده (با روش های مددکاری فردی، گروهی و جامعه ای) و پیگیری شناسایی
  • بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجو و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن در پردیس ها و بخش های مزمن مرکز
  • آگاه سازی و توجیه مددجو و خانواده های متقاضی ترخیص با رضایت شخصی جهت اطلاع از عواقب ترخیص بدون دستور پزشک معالج و قطع درمان و ارائه توصیه های لازم جهت لزوم پیگیری درمان در خارج از بیمارستان

 

ج) زمان ترخیص و پس از آن:

  • پیگیری فرآیند ترخیص مددجویان با تشخیص تیم درمان
  • آماده سازی مددجویان جهت ترخیص از بیمارستان
  • کمک در جهت رفع مشکلات موجود در خانواده مددجو و ایجاد زمینه پذیرش وی در کانون خانواده
  • پیش بینی و اتخاذ تدابیر لازم جهت سپردن بیماران فاقد سرپرست به مراکز ذیربط
  • آگاه سازی مددجو و خانواده در جهت برخورد با مشکلات احتمالی ناشی از بیماری در محیط کار و تحصیل
  • بررسی موانع قانونی ترخیص مددجویان و بر حسب مورد ارجاع به مشاور حقوقی مرکز
  • بررسی وضعیت اقتصادی اجتماعی و خانوادگی بیمار و مددجویان و ارائه گزارش مددکاری به منظور نظارت بر میزان پرداخت هزینه های درمانی
  • نظارت بر فرآیند ترخیص مددجویان با واحد ترخیص جهت تحویل آن ها به خانواده یا سایر افراد حقیقی و حقوقی مجاز
  • پیگیری پس از ترخیص و همکاری با تیم درمان و دفتر آموزش خانواده به منظور پیگیری پس از ترخیص و  پیشگیری از عود علایم

 

فعالیت های واحد مددکاری در رابطه با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی:

  • ارائه نظرات و پیشنهادات جهت ارتقاء کیفی خدمات واحد مددکاری اجتماعی به مسئول واحد
  • به جهت همکاری با مرکز و در صورت نیاز تعامل با سایر بیمارستان های دانشگاهی و مراکز غیر دانشگاهی جهت تعیین نوبت مشاوره و سایر خدمات پاراکلینکی و اعلام وقت به بخش های بستری و اعلام به خانواده جهت مراجعه و حضور و همراهی بیمار
  • همکاری در جلب مشارکت موسسات و نهادهای مرتبط در خصوص دریافت خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی و بهره گیری مناسب از آنان جهت حل مشکلات مددجویان، تعامل با سازمان ها و اداره های بهزیستی و کمیته امداد و مراکز خیریه و ...
  • همکاری در جهت پیشبرد آموزش عملی دانشجویان مددکاری در رابطه با فعالیت های مددکاری در بیمارستان
  • شرکت فعال در جلسات هماهنگی متشکله در واحد مددکاری به منظور بررسی مشکلات موجود
  • شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت، جلسات و همایش های مرتبط و برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی که در جهت ارتقاء کیفیت حرفه مددکاری اجتماعی صورت می پذیرد.
  • انجام تحقیقات و پژوهش های اجتماعی درمانی در مرکز یا مراکز مربوطه در ارتباط با وظایف واحد مددکاری و ارائه نتایج به مقامات ذیربط، جهت برنامه ریزی های مقتضی با صلاحدید مسئول واحد
  • ارائه گزارش های ماهانه یا موردی مربوط به فعالیت های واحد مددکاری به مقام مافوق
  • انجام سایر امور محوله از طریق مقام مسئول، در رابطه با حرفه مددکاری