۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين

تاریخ ایجاد: ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۱ خرداد  

روز جهانی مبارزه با دخانیات

روز جهاني بدون دخانيات هر سال در 31 مه برگزار مي شود. در سال 1987 كشورهاي عضو سازمان بهداشت جهاني با تعیين يك روز با عنوان روز جهاني بدون دخانيات؛ توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از دخانيات جلب نموده و به بررسي راهكارهاي جلوگيري از مرگ و مير ناشي از آن مي پردازند.

 

 فراگیری دخانیات، مشکلی جهانی است و توسعه بی سابقه تولیدات مواد دُخانی و فروش فراوان آن در سراسر دنیا، به ویژه نواحی کم درآمد، زیان های فراوان جسمی و روحی را برای آنها به همراه آورده است. بیماری ها، مرگ و میر زودرس و زیان های اقتصادی، کمترین پیامدهای مصرف این ماده است

 

سيگار و تنباكو ،دومين علل مرگ و مير در جهان

سيگار و تنباكو بعنوان دومين علل مرگ و مير در دنيا شناخته شده است. آمار نشان مي دهد نصف افراد معتاد به سيگار كه رقمي در حدود 650 ميليون نفر را تشكيل مي دهند؛ در اثر كشيدن سيگار جان خود را از دست مي دهند. ولي آمار وحشتناك تر حاكي از آن است كه سالانه؛ صدها هزار انسان غير سيگاري در اثر استنشاق دود سيگار جان خود را از دست می دهند. محيط آلوده به دود سيگار در كودكان و افراد بالغ باعث بيماري هايي چون سرطان و ديگر بيماري هاي تنفسي بدخيم مي شود كه در نهايت منجر به مرگ آنان مي شود.

 

 

در كشور عزيزمان ايران نيز همگام با ديگر كشورهاي جهان روز جهاني بدون دخانيات برگزار مي گردد. در اين روز موضوعاتی مانند حمایت های سیاسی و اجتماعی و قانون جامع کنترل دخانیات، محیط های آموزشی عاری از دخانیات، خانه و خانواده عاری از دخانیات، اماکن عمومی عاری از دخانیات، سازمانهای مردم نهاد، روز جهانی محیط های عاری از دخانیات و محیط های ورزشی عاری از دخانیات با اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات بررسی خواهد شد.